Limburgse bossen, de moeite waard!

07-10-2018

Ja ik geef het toe. Er was een tijd dat ik dacht dat een bos een bos was maar niets is minder waar. Je hebt in ieder bos de bomen uiteraard maar denk ook aan heuvellandschappen, vijvers, heide, wandelpaden enz... 

Voor de Limburgers onder ons schrijf ik nu misschien niets nieuws maar voor zij die graag eens op Limburgse bodem komen wandelen geef ik graag enkele suggesties door, in mijn favoriete volgorde! 

1. De Teut, Zonhoven

Mijn thuisbasis, op wandelafstand van mijn voordeur. 2,000 hectare aan bos, heide en vijvers. Vooral de Heide is een streling voor het oog om naar te kijken wanneer hij in volle bloei is. Een stukje authentiek Limburg circa 19de eeuw. Buiten de vele goed aangeduide wandelroutes langs de mooiste plaatsjes kan ook menige fietser zijn hart er ophalen. Voor de mountainbikes zijn er ook fietsroutes voorzien en doorheen de Teut loopt een mooi aangelegd fietspad over het traject van een oud kolenspoor.

(foto van google)
(foto van google)

2. Domein Kiewit

De plaats waar ik bijna mijn gehele jeugd heb gespendeerd daar mijn ouders tegen de rand van de bossen aan wonen. Wandelend (of fietsend) door het bos naar de Kinderboerderij om er te gaan spelen en een ijsje te eten, meer moest dat niet zijn! Ook onze jaarlijkse bosklassen in de basisschool waren steevast daar en menige malen heb ik de stallen tot mijn plezier mogen uitmesten. Het leuke is dat ik de hele bossen blindelings ken en er dus ook maar weinig tot geen geheimen meer zijn. Toch moet ik bekennen dat ze me blijven verrassen! Een nieuwe speurtocht voor de kids, dag van de wijer, workshops, nieuwe wandelroutes,... Meer dan ooit denk ik dat ik kan stellen dat het domein leeft! Je vind ons dan ook heel vaak terug, samen met de kinderen, ergens op het uitgestrekte gebied wat voor ieder wat wils heeft. 


3. Bokrijk

Vanuit Domein Kiewit kan je zo naar Bokrijk wandelen. Met de grootste openluchtspeeltuin van Limburg kan je de kinderen uururen zoet houden maar ook in het openluchtmuseum gaan ze zich vast en zeker rot amuseren. De bossen zijn uiteraard ook mooi om te wandelen maar eerlijk is eerlijk, deze dienen voor ons meestal om 'met een omweg' richting speeltuin te gaan want zonder een bezoek aan de speeltuin is een bezoek aan Bokrijk volgens onze kids niet af. Sinds enige tijd is er echter ook nog een nieuwe publiekstrekker bij gekomen, genaamd "fietsen door het water" Zoals de naam het zegt fiets je er dwars door het water, zonder nat te worden! Kom en test het uit zou ik zeggen want het is echt te gek! 


4. Domein Bovy

Een 34 hectare. groot park met vijvers, bossen en weiden waar vooral mijn man de baan kende in het begin en waar ik niet zo heel vaak kwam. Gelukkig is daar verandering in gekomen :-) Via de bewegwijzerde wandelingen breng je een bezoekje aan de dierenweide, imkerij en ontmoet je ook de Cosmogolem. Het vlonderpad loodst je over en langs de verschillende vijvers. Martin de IJsvogel neemt je kinderen mee op verkenningstocht met leuke opdrachtjes en voor de allerkleinsten is er het kleuterpad. Meer dan genoeg om een leuke dag te beleven! 


5. De platwijers

Neefjes en nichtjes op postbij de bomma en de bossen in! Schaatsen op de vijvers, verstoppertje spelen, vossenholen zoeken enz... We deden het er allemaal. Helaas is het met de tijd wat meer verwaarloosd en zijn er verschillende stukken niet meer toegankelijk voor de plaatselijke vogelpopulatie niet te stroren maar het blijft een leuke plaats om eventjes te gaan wandelen. Integenstelling tot de vier bovenstaande is dit enkel en alleen een bos, ver weg van alles en geen horecazaken. Wie echter van ongerepte natuur houdt kan hier zeker aan zijn trekken komen. 



De maten in Genk, Pietersheim in Lanaken, Nationaal park Hoge Kempen, de lijst met Limburgse bossen is gewoon eindeloos en ik heb ze ook nog niet allemaal uitgetest. Met als enige simpele reden dat we hier al de meest prachtige bossen in de directe omgeving hebben. Zeggen jullie nou van die moet je ABSOLUUT gezien hebben dan hoor ik het graag en trekken we met alle plezier onze wandelschoenen aan om ze te gaan verkennen! 



Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin