Mijn kind wil niet op sociale media

14-07-2019

Vele ouders stellen zich (al dan niet de laatste tijd) vaker de vraag wat er gebeurt met de foto's die ze online delen. 

Niet veel denk ik want wie interesseert zich nu in een foto van mijn kinderen? 

Tenminste, ze staan er niet in hun blootje op, maken geen gebaren wat mensen als aanstotelijk kunnen ervaren en de foto's tonen meestal gewoon mijn kinderen van hun beste kant. Een enkele keer gebeurde bovenstaande dingen (deels!!) en waren er mijn trouwe volgers die me er dadelijk op wezen zodoende dat de storyfoto in kwestie weer in no time weer weg was. 

Maar toch, ik begrijp de ongerustheid van deze ouders wel, ondanks het feit dat ikzelf er niet zo van wakker lig. Maar laat me duidelijk zijn, niets dan begrip voor hun en respect voor hun keuze! 


Toch kon ik het niet laten en ging ik eens uitpluizen wat er kon gebeuren.

Ik kwam helaas niet veel verder dan het beruchte darkweb der pedofilie en het ongevraagd en onbetaald gebruik maken van - niet eigen- foto's voor (sluik)reclame. Ook de digitale kidnapping vond ik hier terug maar ik vraag me oprecht af of iemand hier al ooit mee te maken heeft gehad? Ik kan me namelijk echt niet inbeelden dat iemand wil doen alsof hij/zij de identiteit van mijn kinderen heeft, al is dit misschien erg naïef van mij.  

Hetgeen ook regelmatig naar voor kwam was de privacy van het kind en het feit dat kinderen op latere leeftijd het niet leuk vinden dat moeder zoveel gedeeld heeft op haar feed en blog. Hier en daar vallen dan zelfs de woorden 'schadelijk' en 'psychische impact'... 

Hier kan ik me best dingen bij inbeelden maar vraag is hoe digitaal onze kinderen over 5, 10 of 15 jaar in het leven staan. Smartphones, tablets en social media zijn niet meer weg te denken en zij groeien hiermee op. Is het werkelijk zo schadelijk als moeder aan haar 'mommy Community' om goede raad vraagt als ze het even niet meer weet of juist beter wil doen door de tips die ze krijgt. Natuurlijk heb je de mamamaffia wat niet altijd even lief is voor elkaar maar me geregeld wel aanzet tot nadenken en me steeds weer opnieuw laat beseffen dat men nooit goed kan doen voor iedereen (en dat hoeft ook niet!!) 


Dus ik kan kort zijn, ik ben voorstander van het delen van onschuldige en leuke kinderfoto's, met een maar.... 

Echter wie mij volgt weet dat Miro hier helemaal niet akkoord mee gaat. Hij haat het om te  poseren en een instagramproof foto van hem is dus veel moeilijker te schieten dan van zijn zus. Zelf foto's maken doet hij echter al te graag en naar zijn leeftijd ook al erg goed maar een model zal hij nooit worden. Natuurlijk kan ik me hierin soms frustreren en is het een hele kunst om deze frustratie te verbergen (en nee, dit lukt dus niet altijd) want ik wil van hem ook graag prachtplaatjes voor later en ook deze deel ik het liefst met mijn volgers maar laat me duidelijk zijn; Het is Miro wat bepaalt of een foto van hem mijn feed haalt of niet!

ik geef hem hierin inspraak en respecteer zijn keuze.  Soms is dit tegen mijn zin en probeer ik alsnog te onderhandelen maar ik besef hoe ouder hij wordt hoe minder manipuleerbaar hij is. En eerlijk is eerlijk, dit is ook unfair van mij dus laat ik dit maar als werkpunt nemen voor de komende tijd. 

Dus als je Miro (nog) minder ziet weet je gelijk welke reden er achter schuil gaat. 


Echter heeft ieder verhaal ook twee kanten, bij deze wil ik dus ook even mijn zoon het woord geven. Hoe hij zijn moeders instagram fratsen beleefd en hoe hij dit beleefd... 

" Hallo, ik ben Miro en ben 7 jaar. 

Ik weet niet waarom ik het niet leuk vind als mama foto's maakt maar ik lach gewoon niet graag op de foto.  Het idee dat duizend mensen me zien is niet zo prettig, ik hou eerder van een stuk of 16 mensen maar. Daarom zet ik mezelf liever op mijn eigen instagrampagina omdat ik daar maar 16 volgers heb :-)

Voor mama is het wel leuk dat ze dingen aan andere mama's kan vragen maar daarvoor moet er geen foto van mij bijstaan. Wel leuk is het dat mama soms spulletjes voor ons krijgt en daarvoor wil ik wel even op de foto, om dank je wel te zeggen, maar het liefste niet herkenbaar. Deze soort foto's vind ik wel leuker om te maken, hiervoor moet ik niet lachen of stil staan.

ik vind het wel leuk om voetbal foto's te maken of groepsfoto's met vrienden. Het is ook leuk om ze zelf te maken. ik kan beter dan mijn papa foto's maken, kijk maar! "


En zo gebeurde het, Miro's eerste stukje blog staat online, met pure onbewerkte foto's van zijn hand! 

Hij typte er meer dan een half uur over en ik hertype het een beetje maar ik ben trots op zijn resultaat!! Mijn kind mag dan liever niet herkenbaar op sociale media willen het merendeel van de tijd maar hij is een geweldige zoon en super broer en ooit, over enkele jaartjes, misschien wel mijn privé fotograaf :-)


Liefs, 

Saar & Miro 

 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin