potjes VS verse voeding

24-04-2017

Een paar dagen geleden kwam ik op Facebook een blog van een mede mama tegen, over hetgeen zij van potjesvoeding vind (https://www.babybytes.nl/nieuws/potjes-ik-vind-er-zo-het-mijne-van)

Wel lieve Marloes, ik ben niet zo van het antwoorden maar deze ligt me wel een beetje op de maag.

Je begint je post met te melden dat je geen mening vormt over het feit of mama's nu borstvoeding of kunstvoeding aan hun meest dierbare bezit geven. Nu, op dat punt komen we overeen! Ook hier vind ik het belangrijkste dat het comfort en het gevoel van mama en baby bovenop staan. En een gevoede baby is het voornaamste!

Wel is het belangrijk voor je om dit even te staven dat je eerst borstvoeding hebt gegeven en daarna overgeschakeld bent op kunstvoeding. Helemaal top voor jullie want beide kunnen zich erin vinden.

Waar je echter geen erg in hebt (en voor de duidelijkheid; hier ben ik heel erg blij om want niet alle medemama's hebben deze luxe) is het feit dat sommige mama's geen goed gevoel hebben hierover. Ik spreek niet over de borstvoedingsmaffia maar de mama's waarvan de borstvoeding niet lukken wil doordat ze zelf niet in de mogelijkheid zijn om te voeden of te kolven door het niet op gang komen van melk, het fysiek niet in staat zijn ertoe of om welke reden dan ook. De mama's die melk hebben maar niet live kunnen voeden door omstandigheden (denk aan prematuurtjes, slechte happers/drinkers, kindjes met een aangeboren afwijking en ga zo maar door. De lijst is helaas eindeloos lang. Dingen die jij aanzit als voor-en nadelen van elke voeding zien zij misschien heel anders.

Maar soit, dit was natuurlijk niet de hoofdreden van mijn reactie maar wel een aanloop naar volgend...

We gaan stap voor stap. Persoonlijk vind ik het zelf ook een kleine moeite om een hapje meer te maken voor ons kindje (kinderen) maar hier komt het al dat je op 4 maanden ermee begon. Logisch ook, het staat bijna overal zo aangeraden om het te doen.

Hier loopt het echter al spaak daar sommige kindjes niet in de mogelijkheid zijn om nu al te eten....

Maar laten we verder gaan...

Een potje is lekker makkelijk en je vriendin heeft nooit wat met je goedbedoelde advies wat gedaan. Natuurlijk niet, voor haar voelde het "verse' bio eten niet zo een kleine moeite. Alsof jij en ik alle adviezen aannemen die we krijgen, onbegonnen toch?

Over tekorten weet ik niets, hierin kan ik dus ook niet meespreken maar ik wil je wel even attenderen dat je ook aan potjesvoeding olie ed kan toedienen hoor. Even mengen en klaar :-)

Inspiratie vinden in potjes, ook zo'n herkenbaar thema! Al moet ik zeggen dat ik eerder via dr google hier de nodige dingen voor opzocht. Zo leerde K&G (voor Nederlanders het CB) me dat volkoren pasta niet aan te raden is onder het jaar. Toch vind je in de Albert Heijn hier potjes van... Hhhmmm, wiens goedbedoeld advies moet je nu volgen?

Alle potjes smaken inderdaad hetzelfde lijkt wel, ze ruiken ook bijna hetzelfde. Misselijk zal ik er gelukkig niet van worden maar ze verdienen ook helemaal geen prijs.

Toch ben ik blij met de potjes en zal ik ze levenslang dankbaar zijn...

Het zit namelijk zo dat onze dochter meer dan 6 maanden uitsluitend haar voedingen kreeg via een maagsonde. Door lichamelijke problemen was ze 1 van die kindjes die de boekjes niet kon volgen.

Geen nood hoor, dan doen we het op een andere manier en waar iedereen op een vaste verblijfsonde (rechtstreeks door een kunstmatig gemaakt gat in de buik dmv een slangetje) aandrong ben ik erg eigenwijs geweest. Ik sloeg net als je vriendin goedbedoelde adviezen af! En niet zomaar adviezen die over de normale dingen des levens gaan he, nee, noodzakelijk adviezen voor gezondheid en ontwikkeling!

Dus de dag kwam dat mijn koppigheid zege vierde na lange periodes van bloed, zweet en vooral veel tranen dat onze dochter mocht leren eten zonder buisje, net als normale kinderen! Alleen was dit in het ziekenhuis, onder strikte begeleiding en uitsluitend met melk en potjesvoer. Die bananenprut die jij zo heerlijk omschrijft was een noodzaak om een volgende operatie af te kunnen lassen. Die potjes die jou zo misselijk maken moesten wij wel geven.

Lange verhalen kort, onze dochter at ze! Iedere dag wat beter en is ondertussen wel al 6 maanden volledig sondevrij!!! Wat een luxe dit is beseffen alleen de mensen die ooit met een 'sondekindje'

in aanraking zijn gekomen.

Ondertussen zijn we zover zelfs dat ze ook merendeels vers eet, ook dit moest stap per stap aangeleerd worden en ieder brokje braakt ze tot op de dag van vandaag uit. Omdat potjes er nog steeds beter aan ingaan dan verse voeding val ik geregeld ook wel eens terug op een potje. Kwestie dat ze aan haar minimumquota komt om sondevrij te blijven in het slechtste geval.

Je kan nu wel denken dat mijn (ons) verhaal 'anders' is of 'een uitzondering op de regel vormt' maar wanneer ik in het warenhuis voor je sta, met 10 potjes voeding op de loopband dan weet jij niet welk verhaal ik meedraag en welk verdriet er eventueel achter zit...

Even goede vrienden hoor, hopelijk heb je nu geen medelijden meer met kindjes die potjes eten maar ben je blij dat ze überhaupt kunnen eten.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin