#teampia

18-09-2019

#teampia @teampia2018

België laat zijn hart volop spreken waar politiekers en (het grootste gedeelte) van de rijkelui zwijgzaam toekijken.
Hartverwarmend om te zien hoe we met zijn allen aan één koord trekken en een onwerkelijk doel ineens op enkele dagen werkelijkheid kunnen laten worden.
Vertederend dat een landje als België in no time weet te bekomen dat een levensreddende inspuiting van onschatbare waarde gerealiseerd kan worden.
Prachtig is de alwetendheid, dat er een mensenleven is gered, notabene een kinderleven.

Ook ik ben #teampia en steun deze actie. Niet alleen door een sms te sturen maar ook door hun verhaal te delen. Een verhaal dat ondertussen symbool staat voor kracht, éénheid en hoop. Voor dankbaarheid en geluk. Voor leven en geleefd worden.
Want lieve ouders van, wat een hel moet het geweest zijn toen jullie hoorde dat het leven van jullie dochter een prijskaartje kreeg, een absurd hoog prijskaartje!

Er is echter een wrange nasmaak aan dit verhaal. Eentje die me misschien wel bakken kritiek gaat opleveren maar waaraan ik al de hele dag al loop te denken tussen alle vreugdedansjes door. Eentje dat die vreugdedansjes net wat minder uitbundig maakt.

Helaas telt ons landje meerdere Pia's.


Mij is altijd geleerd dat je moet helpen waar je kan maar dat je niet de hele wereld kan redden. Iets wat ik me heel goed besef. Het is onmogelijk om de armoede de wereld uit te krijgen en de zeeën weer proper te maken. Toch doen we ons best en dragen we ons steentje bij waar nodig is.

Zo ook in dit ongelooflijke verhaal van Pia.
Echter, ik besef me dat het heel erg moeilijk moet zijn voor ouders van kinderen die ook een prijskaartje op hun leven geplakt kregen. Ze gunnen het elkaar onderling zeker en vast, doch gunnen ze het ook zichzelf. Ze volgen het nieuws mee op de voet en springen mee in het rond. Toch kan ik me niet van de gedachte ontdoen dat ze graag zouden wisselen en het erg confronterend is dat zulk massabedrag er ineens komt terwijl zij evenveel moeite doen voor iedere euro.
Zo leerde facebook me dat de ouders van Mathis Geens op zoek zijn naar zo'n dikke € 180.000 en momenteel bijna € 7500 op hun rekening hebben staan.
Maar ook Felien heeft nog zo'n slordige € 155.000 nodig. Beide overwonnen ze de gevreesde K ziekte en hebben als soort van nabehandeling een immunotherapie nodig. Een therapie met kostenplaatje!
Zij konden beide al ruimschoots geholpen zijn had iedere sms'er ook een sms voor hun kunnen doen maar helaas.
Naast hun zijn er nog zoveel andere kindjes waarvan we de medische prijskaartjes niet kennen.

Ik hoop dat deze Pia actie een voorbeeld mag stellen en niet over enkele weken in de doofpot beland. Ik hoop dat Pia niet alleen de naam mag zijn van een mooi meisje maar ook een begrip wordt. 

Ik hoop dat Mathis en Felien het gestelde doel asap ook mogen bereiken, samen met alle andere 'prijzige' maar zo geweldig moedige kinderen.
Stiekem zou het helemaal te gek zijn moest de naam Pia een VZW worden waarin het geld eerlijk verdeeld kan worden onder de kinderen die het nodig hebben. Een VZW waaraan een verhaal kleeft en waarin het 1 voor allen en niet allen voor 1 is.

Maar ik hoop vooral dat deze vorm van 'wanpraktijken' aan banden wordt gelegd. Dat onze ministers gaan inzien dat dit niet kan en dat er geen prijs mag oordelen over leven of dood.
Ik hoop dat alle mensen met (ernstige) financiële problemen tgv hun gezondheid geholpen mogen worden en al zeker geen behandelingen moeten missen omdat de rekening een bijkomende complicatie is.

Ik hoop...

Ik hoop dat iedereen gelukkig is en het beseft wat een geluk we hebben en dat we onze medemens ook een beetje geluk willen schenken.

Ik hoop ... dat Pia een geweldig mooi verder leven krijgt. Net als Mathis, Felien en de honderden anderen.  


Truien te verkrijgen bij https://www.instagram.com/mangosonmonday tvv #teampia

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin