Tips om een mama te steunen tijdens de hospitalisaie van haar kind

28-02-2020


Wanneer je een vriend(in) of familielid hebt met een in het ziekenhuis opgenomen kind weet je misschien niet wat je kan doen om te helpen.
Althans, dat is de zin wat ik de afgelopen jaren al heel vaak gehoord heb! Daarmee heb ik van de afgelopen dagen gebruik gemaakt om eens na te denken hoe je iemand kan 'helpen' terwijl deze vast zitten in het ziekenhuis... Want de tijd is hier de grootste vriend en vijand. De dagen zijn vermoeiend , eentonig en met wat geluk ook erg saai dus ik kan ze maar beter nuttig spenderen!

- Laat van je horen.

Het lijkt misschien een heel erg banaal iets maar het is effectief een zeer belangrijk gegeven! Een simpel smsje, een teken van leven. Een 'hoe gaat het' of een gewone 'ik denk aan jullie' kan al wonderen verrichten. Uiteraard reageer ik het merendeel van de tijd niet onmiddellijk op de berichtjes of appjes en al helemaal niet op telefoontjes (sorry hiervoor !!) maar het beantwoorden ervan geeft invulling aan stille momenten en het gevoel dat je er helemaal alleen voorstaat verdwijnt als sneeuw voor de zon. Het feit dat je weet dat er mensen zijn wat aan je denken en de moeite doen om wat van hun kostbare tijd te besteden aan een berichtje naar je werkt als een pleister op de wonde! 

- Bevraag je.

Vraag wat je kan doen om eventueel de verveling te verlichten of als je iets kan doen om de situatie te vergemakkelijken. Een kort bezoekje doet al wonderen maar wie weet kan je wel gelijk ook een momentje oppassen zodat er even rustig een douche kan genomen worden of er een snelle spurt naar de winkel kan ingezet worden ? Even wat frisse buitenlucht zorgt voor opgeladen batterijen en als ik naar mezelf kijk merk ik dat ik hier echt even nood aan heb. Heel de dag focus ik me op Lona en al haar noden en wensen. Logisch natuurlijk, maar ik verwaarloos mezelf hier echt wel door. Dus even een momentje me time of vooral Miro time is welkom! 

- Doe het toch.

Meestal krijg je op vragen of je iets kan doen of meebrengen een negatief antwoord. Echter, de leukste verrassingen waren steevast diegene wat ik niet verwachtte. Een onaangekondigd bezoek, een lekkere maaltijd, een zak chips of snoepjes! Innerlijk doe ik hier altijd vreugdedansjes om!! Al ben ik ook heel vaak een één euro (goede) doel, want de koffieautomaat op de gang werkt helaas enkel op euro's.... 

- Ontvoer de andere kinderen.

VRESELIJK, het eeuwige schuldgevoel dat je de hele dag door hebt terwijl je jezelf liefst van alles in tweeën deelt. Ongeacht waar je bent, je wil op de andere plaats zijn... Wanneer ik weet dat Miro een leuke namiddag of dergelijke heeft merk ik dat het me toch wel een beetje beter afgaat. Ik geef dan ook graag als tip mee dat moest je iets leuks op de agenda hebben staan en nog een plekje over hebt dat een telefoontje vast en zeker geapprecieerd zal worden. Geen idee of Miro überhaupt gaat meewillen, want ook hij ziet af van de hele situatie maar een playdate zal hij niet snel afslaan denk ik :--)

- Luister.

Wanneer je van mij een 'oke' of een 'gewoon wat moe' terug krijgt dan is dat meestal ook gewoon zo. De meeste ziekenhuisopnames gaat het me ook echt wel af. We komen van ver en we hebben zoveel meegemaakt dat ik al wel wat gewend ben. Toch is de ene opname de andere niet en is iedere dag verschillend. Soms wil je gewoon even je verhaal kwijt of je frustratie. De angst en het ongemak, de verveling en de rusteloosheid... Er komen heel veel gevoelens de revue dus beluister ze geduldig als ze je verteld worden, want in mijn geval is dat al een hele eer als je ze mag aanhoren :-)
Kleine kanttekening; zeg aub niet dat alles wel goed komt als je dit niet zeker weet. Ondertussen is dit wel het geval voor ons maar ooit lagen de kaarten anders en was dat mijn meest gehate zin!!! 

- Welkom thuis! 

Niets is zo fijn als thuis komen na een (lange) tijd in het ziekenhuis. Je komt niet alleen thuis maar je kan eindelijk ook vieren dat je thuis bent! Terug in je eigen vertrouwde omgeving, in alle rust. Een ballon of een slinger versterkt dat gevoel altijd, zeker wanneer je thuis komt in een proper huis. Ook erg handig is als er voor die avond (en of de dag erna) gewoon een simpele maaltijd gereed staat die enkel nog dient opgewarmd te worden. Heerlijk toch dat je gewoon in je eigen zetel kan ploffen en amper nog wat moet doen die dag! 

- Doe wat goed voelt. 

Indien het mogelijk is, ga eens op bezoek. Liggen ze lange tijd in het ziekenhuis, ga dan als eens meermaals op bezoek, al is het maar in en uit !! Het kost misschien een kleine inspanning maar iemand wat daadwerkelijk verschijnt betekent zoveel !! Let wel, heb je hier zelf moeite mee of voelt het niet goed voor jezelf dan pas. Een gewoon ziekenhuisbezoekje kan namelijk ook moeilijk zijn als het kind in kwestie aan veel toeters en bellen is blootgestelt. Maar, stuur wel een smsje zou ik tot slot willen zeggen of een te gekke wenstelegram wat je in meerdere ziekenhuizen gratis kan verzenden! Afleiding voor de zieke en een blijk van troost voor la mama, win win :-)

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin