Zindelijkheidstraining aka een onmogelijk iets (part 1,2 and 3)

22-10-2018

Miro was erg vroeg droog als peuter. Op 18 maanden begon het met zijn grote behoefte en zijn 2de verjaardagsfeestje vierde hij zonder luier om. Nooit heeft hij een ongelukje gehad of wat dan ook. Ik ging er dus vanuit dat zindelijkheidstraining a peace of cake was... Al had ik met Lona wel beter kunnen weten... 

Vol goede moed ging ik enkele maanden geleden aan de slag. Een klusje dat ik op een dag zou klaren... Deed ik ook; ze had na een halve dag alweer een luier om der billen nadat ze de grond zo'n 10x gezegend had. Moet het gezegd dat mijn huis ,na deze voormiddag, wel blonk en je van de vloer kon eten? :-)

Poging 2 eindigde ook in een geheel drama. Huilbuien, driftbuien, plassen in de zetel, wederom meermaals op de vloer enz enz... Ik vroeg ten einde raad advies via Instagram. Heel veel tips volgde maar voornamelijk werd er gezegd dat zij er klaar voor moest zijn. Dikke zever vond ik dat en ik frustreerde me dat iedereen dat zei want IK was er klaar voor en Lona was in mijn ogen slim genoeg om het te begrijpen.... Dat zij Miss eigenwijs en koppig is negeerde ik even en ik moest (wat verrassend) het onderspit delven! 

3de keer goede keer! ik nam contact met Kind & Gezin en kreeg van hun een infobrochure opgestuurd met tips and tracks rond zindelijkheid. De checklist deed me even twijfelen maar ik wil er alles aan gedaan hebben om ze droog naar school te sturen dus we begonnen weer vol goede moed. Een kwartier later hadden we prijs; per ongeluk pipi in het potje! Feest alom natuurlijk dus we bleven de hele dag thuis omdat de goede toon gezet was. Ieder half uur zette ik haar op het potje, tot vervelends toe! Helaas tijdens het eten mislukte het. Haar stoeltje, kledij en de vloer hing helemaal vol. Geheel onpedagogisch ben ik toen echt boos geworden (#loedermoeder is ook maar een moeder zeker?)

Eerlijk? Had ik dit maar eerder gedaan!!!! Plots ging het wel! Uit haarzelf ging ze op het potje om flinke plasjes te doen, geen enkel ongelukje drong zich nog op en ik durf haar (mits molton) veilig in de zetel laten zitten !!! Wat een feest!! Het lijkt ineens zo vlot te gaan.... 


Je hoort me natuurlijk al komen nu... een dikke vette MAAR volgt nu.... 


Het loopt natuurlijk hartstikke goed in der bloot gat, wat thuis wel gaat maar op verplaatsing moeilijker blijkt. Ook hier kreeg ik vaak de tip GEEN luier meer aan te doen, hoe dan ook! Alleen durf ik dit niet! Denk aan de autostoel, de buggy, de draagzak,...,... 

En wat met de grote bruine behoefte? Deze is nog niet gevolgd buiten na een slaapje in der luier... Helpt cold turkey luier uitlaten hier ook aan of is het OK als dit nog na (of tijdens??) het slapen gebeurt??

Dus voor nu ben ik al heel blij met waar we staan maar hoe nu verder? To be continued en hopelijk kan ze 5 november zonder luier om naar school!  

PS; De beloning zijn Kinder Bonbons hier en voor kaka een Kinders Surprise; Ik zei het al; ik ben een echte loedermoeder :-)

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin